פסלים וספסלים סביבתיים בגני ילדים ובתי ספר

בהנחית לאה בנימיני- ציירת ואמנית סביבתית

כגוף המעודד פעילות ירוקה אנו מלווים פרויקטים סביבתיים פיסוליים בגנים, בתי-ספר ועבודה עם נוער במסגרות שונות. הפעילות כוללת שיחה מקדימה על נושא איכות

הסביבה, מהו מחזור? הבנה שמחזור הוא נושא רחב היקף שאינו מסתכם במחזור בקבוקים ועיתונים. שיח כיצד  נשתמש בחומרי גלם  שעבר זמנם לחומרי גלם ליצירת אמנותית שימושית. הכיוון שלנו הוא ליצור משהו משמעותי לקהל היעד וזאת לאחר הבנה משותפת של הצרכים והרצונות שלהם.

פעילות ליצירת פסל סביבתי בגן ילדים גילאי חובה – גן הדס עופרים. כהמשך לעיסוק במשך כל השנה בנושא איכות הסביבה וכסיכום לכך ש”הכדור בידיים שלנו” החלטנו להכין פסל משחק העשוי מחומרים שייעודם הסתיים ונמצאים בדרכם לחירייה. תהליך העבודה :
1.האם ליצור פסל של חיה ואם כן איזו? איך נשתמש בחומרים? כיצד ניצור גוף? רגליים? זנב? ראש? כל התכנון נעשה במפגש על כל מליאת הילדים. במפגש לפני היציאה לבנייה, הילדים העלו רעיונות ונעשו ניסיונות משותפים ל”בנייה רעיונית” של חלקים כמו זנב, ראש.
2. עבודה בחצר בקבוצות של 5-6 ילדים של בנית “שלד החיה”
3.מילוי גוף החיה בחומרים כמו בקבוקים קופסאות משחקים מקולקלים כלי מטבח שבורים ועוד. (כמו שקראנו לכך הכנו אוכל ששמנו בבטן הדינוזאור).
4. חיזוק של המבנה בברזל בניין, קשירה בחוטי ברזל וקשירה של הגוף ברשת לולים.
5. ביום נפרד ציפוי הפסל בבטון בעזרת הורים מתנדבים.
6. לאחר כשלושה ימים אפשר לטפס ואם רוצים לצבוע את הפסל.

לאחר עבודה משותפת שלי עם הילדים ללא מבוגר נוסף, הגיע השלב שבו חייבים להיעזר בהורים. זהו שלב הכנת הבטון וציפוי הפסל בשכבת בטון שתחזק אותו. אפשר להכין גם ציפוי בבוץ. תהליך שבו הילדים מכינים ומצפים את הפסל.  ציפוי בבוץ דורש הרבה יותר זמן, ועדיף להשתמש בו באזורים דרומיים או באזור שאינו חשוף לגשם.

פסל מצמיגים ועוד

אפשר לראות את ה”קרביים” של הדינוזאור שמורכב מגלגלים/צמיגים ישנים שאפשר לאסוף מ”פנצרמאכר”, הילדים הביאו חפצים שבורים מהבית, וכל סביבת הגן והמחסן עברה ארגון  מחדש כדי לאתר את כל הפסולת שממנה הורכב גוף הדינוזאור

פסל מצמיגים וגרוטאות

בית חרושת” לחצץ וחול”. הילדים בהתחלה לא היו מודעים מה זה בית חרושת/מפעל, הנושא הובהר והילדים במשך שלוש שעות עבדו ללא לאות כדי לייצר מספיק חצץ עבור הכנת הבטון. הילדים שביום יום כל כך אוהבים לסנן את החול ל”חול חלק” עשו זאת בכיף , את האבנים הקטנות -החצץ הפרידו ו”הובילו” למפעל הבטון

צמיגים ופסולת הופכים לפסל

מביטים מהצד ומחכים לרגע שבו גם הם יתחילו לעבוד עם הבטוןאישורי עבודה

לאה בנימיני והורה מתנדב מבטנים את הפסל

הגדולים מעצבים בבטון

עיצוב הפרטים בפסל המשחק

הילדים קיבלו אישור והם מעצבים את “לוחות העצם” של הדינוזאור

תמונת מזכרת של ההורים המתנדבים וילדיהם

צילום למזכרת של חלק מההורים  שעבדו קשה אבל בהנאה

מבט על הדינוזאור בעל פני הסלמנדרה

פסל משחק בתכנון ילדי הגן ולאה בנימיני

הדינוזאור עדיין ללא שם וצבע נשאר לשמור על הגן

דיונדס – לאחר צביעה ראשונית

הקמת פינת ישיבה – פעילות עם הקהילה נוער מבוגרים וגם ילדים בגילאי גן

בניית ספסל בתכנון משותף של בני נוער ומבוגרים, היסוד צמיגים מילוי בכל פסולת מוצקה

ספסל עם גב, הגב עשוי מצמיג אחד ומשרשרת בקבוקי פלסטיק בקשירה מיוחדת. תכנון וביצוע בשילוב עם בוני הספסל. חלק חשוב מהפעילות  הוא התכנון, הרגשת השייכות ובראש וראשונה העמקת נושא שמירת הסביבה

ספסל אקולוגי

קבוצת נוער מעופרים ומבית אריה יחד עם מורות חיילות וכמובן בהנחייתי ,צובעים את “ספסל גאודי” שיצרנו באירוע קהילתי בסוף הקיץ

עברו כמה שעות ובעבודת צוות מדהימה, אפשר להתגאות בתוצאה המרהיבה וגם להתגאות בבחירת סוג הצבע – צבע שמן למתכת שאותה קנתה אורנה רכזת הנוער בבית אריה-עופרים. וכך זכינו לברק כפול מעיני המשתתפים ומהספסל, יצרנו שני ספסלים הניצבים זה לצד זה, שונים במראם אבל מתייחסים זה לזה בצבעוניות ובכיוון התנועה שביניהם

הנוער עבד בצורה מדויקת עם תשומת לפרטים, כאשר ההחלטות התקבלו תוך כדי התייעצות ולכן התוצאה כל כך הרמונית וראויה להערכה

פעילויות : הדרכות, פעילות לילדים, פעילות להורים , יום כיף, פסול סביבתי, איכות הסביבה, בנייה מצמיגים, בנייה מגרוטאות, דינוזאור,  חוגים, ימי הולדת, חוגים בגן, חוגים לגני ילדים, הפעלה בתוך גן הילדים, חוג לפרפרים , חוג לאיכות סביבה, הכדור בידיים שלנו. גינה , גינות