1-11-21-3

.

.

.

.

.

חשיבות הפרפרים וחשיבות העלאת הנושא בגן

ככל שהחברה מתרחקת מהטבע כך מתגבר הצורך שלנו כאנשי חינוך להגביר את המודעות לסביבה.  כולנו מנסים היום להיות יותר “ירוקים”, אחת הדרכים הטובות לחינוך היא היכרות עם הפרפר על כל שלבי חייו. בכך אנו עונים על מספר נושאים ,איכות סביבה- הפרפר הוא הסמן האקולוגי הטוב ביותר.מודעות לפלאי הבריאה – תצפית על שלבי גלגול הפרפר.ועוד נושאים רבים כמו פיתוח חשיבה, סקרנות, היכרות עם תהליכים מדעיים,  הבנת הקשר בין צמחים- פרפרים וגם עם מאביקים אחרים.

הפרפרים נחשבים לטובים שבמצביעים על איכות הסביבה. הם מהווים מדד רגיש מאין כמוהו לכל שינוי המתחולל בטבע הסובב אותנו. בשנים האחרונות, למשל, החלו להופיע בדרום הארץ – בערבה ובבקעה – מינים טרופיים של פרפרים, שהאקלים המתחמם והמקצין של אזור הים התיכון נוח יותר עבורם. בצפון הארץ החלו לחדור מינים צפוניים, שתנודות הטמפרטורות הקיצוניות בחורף מיטיבות איתם. בגלל רגישותם הרבה הם הראשונים שנפגעים מזיהום סביבתי ונעלמים מאזורים בהם הבנייה או הריסוסים משמידים את הצמחים הפונדקאים שלהם.

בעצם הבאתם לגן אנו מגבירים את המודעות של הילדים ושל הוריהם לפרפרים ולשמירה על ביוטופים- בתי גידול של הצמחים הדרושים להם.

הרצאות והדרכות לגננות ואנשי חינוך

מגוון הרצאות המיועדות לילדי גן , תלמידים מורים וגננות. נושאי ההרצאה: חיי הפרפרים, התנהגויות מיוחדות של הפרפרים ומה תפקידם ביכולת ההשרדות. גינת פרפרים – כל הנדרש להקמתה. גידול פרפרים  בתוך כיתת הלימוד/הגן – איזה פרפרים אפשר לגדל ומה צריך כדי להצליח בתהליך

ימי הולדת – הפעלה לקבוצות קטנות

פרפרים בכל מיני צבעיםפעילות ביום הולדתמתפלים מקרוב מפרפר

.

.

.

.

 פעילות חוויתית שבה הילדים יחשפו לעולם הפרפרים, יראו זחלים ופרפרים ממינים שונים, פרפרים אקזוטיים מארצות טרופיות. בנוסף סיפורי הרפתקאות בדרך לגילוי מיני פרפרים חדשים. הילדים יראו פרפרים ש”מתחפשים” ינסו לזהות פרפרים מוסווים

הפעלות – תחרות מציצת צוף, פרפרים בהישרדות ועוד. לסיום אפשרות בתשלום נוסף. שחרור פרפרים בקבוצה או שחרור פרפר אחד לכל ילד

הקמת גינת פרפרים בגן הילדים

מה לשתול? ההתאמה נעשית לפי האזור שבו נמצא הגן והפרפרים שאתם רוצים לזמן לגינה. חשוב לשתול צמחים פונדקאים וצמחי צוף. יש לשתול את הצמחים תוך כדי הקפדה על מידרוג. יש צמחים שמתאימים לרוב האזורים אבל יש לעשות התאמה לכל ישוב . פרוט לכל אזור נמצא בספר “גינת הפרפרים בישראל”.

 צמחים פונדקאים הינם צמחים המשמשים את הנקבות להטלת ביציהן כדי לאפשר לזחלים לגדול עליהם. הם אוכלים את העלים עד לשלב הפיכתם לזחל בוגר דיו היכול להתגלם

צמחי צוף – משמשים כמזון עיקרי לפרפרים הבוגרים

הנה כמה דוגמאות לצמחים ופרפרים : שתילי פיגם עבור זנב הסנונית, שתילי ירקות ממשפחת המצליבים עבור מיני לבנינים, אסקלפיאס אדום עבור זחלי דנאית סדום (זהו פרפר נודד לאורך רצועת החוף, קל לגדלו בכל אזור אבל לא מגיע מיזמתו לאזורים הפנימיים ) כרוב והצנון, לנטנה לילכית בתור צמח צוף מצוין למגוון פרפרים, כובע הנזיר עבור לבנין הכרוב,  בזיליקום תימני כצמח צוף  ואת שיח הכאסיה הסוככנית שהוא בעיקר פונדקאי של לבנין הכאסיה.

 איך ומתי  להכניס את נושא הפרפרים לגן.

הערה  כללית :  את הנושא מומלץ ל הכניס בשני אפיקים שונים ומקבילים: -הקמת גינה מזמנת פרפרים –הבאת צמח פונדקאי שעליו מספר זחלי פרפרים בגדלים שונים

ניתן לדוגמא לשלב את הנושא בהתייחסות לעונות השנה. בתחילת שנת הלימודים ,כאשר מסבירים לילדים ממילא על עונת הסתיו על כל תופעותיה שאחת מהן היא נדידה. לא רק ציפורים נודדות גם הפרפרים נודדים. לאחר התייחסות לתופעת הנדידה ולציפורים ברמה שמתאימה לילדים, ניתן להכניס גם את נושא נדידת הפרפרים. לא כל הפרפרים נודדים, יש בארצנו מספר פרפרים נודדים שהבולטים בהם נימפית החורשף לבנין הכאסיה (הנקרא גם הנודד האפריקאי) לבנין משויש ודנאית תפוח-סדום. בעונת הסתיו אפשר לראות את הפרפרים האלה כשהם נודדים לכיוון דרום לסיני ולחופי ים-סוף וסעודיה. בעונת האביב הם עולים שוב צפונה מהארצות החמות אלינו  לכיוון טורקיה, קפריסין, ודרום אירופה.

אפשר להכניס את הנושא לקראת האביב תקופת הפריחה ותקופת שיא מעוף הפרפרים. (עונת הסתיו נקראת האביב השני של הפרפרים).

באם זו השנה הראשונה שנושא הפרפרים מוכנס לגן, רצוי להקים בסתיו גינה מזמנת פרפרים , אשר תספיק לצמוח ולפרוח לקראת האביב.

חוג המשלב את פלאי הפרפרים עם שמירת איכות הסביבה על היבטיה השונים

חוג במתכונת של פעם בחודש או פעם בשבועיים. (מסלול של 10 מפגשים ). מיועד להעמקה בנושא, התוכנית מתחילה בתופעת הנדידה המתחילה בסתיו, משם הקישור לפרפרים שגם הם נודדים, הכרת מחזור החיים שלהם, גידול של שניים או שלושה מיני פרפרים לאורך השנה, הכנת גינת פרפרים עם הילדים, הבנת חשיבות הצמחים בחיי הפרפרים, איכות הסביבה בהקשר הפרפרים, הכדור בידיים שלנו- הפנמה, מודעות לשימוש מופחת בשקיות ניילון , עבודות יצירה מיוחדות עם שקיות הניילון, פעילות אפשרית הורים ילדים בניית הבית של “עמי ותמי” שיוצב בשטח הגן או החצר, מה אנו-הילדים יכולים לעשות כדי לשמור על הסביבה.

הדרכה בבתי ספר – מצגת לכלל הבית ספר -הקמת גינת פרפרים – מבנה לגידול פרפרים/  פרפריום

מבנה לגידול פרפרים